Chaos in de boekhouding! Maar waarom?
Iedere ondernemer heeft er wel eens last van. Je kan documenten niet meer terug vinden op je computer, bent te laat met betalen of verstuurt een factuur dubbel. En waar zijn nu toch al die bonnetjes gebleven? Met name rond de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting en de omzetbelasting die vier keer per jaar gedaan moet worden kan de stress hoog oplopen. En dat terwijl een goede boekhouding niet alleen belangrijk is voor de belastingaangiftes, als ondernemer zou je iedere dag een helder overzicht moeten hebben van hoe jouw bedrijf ervoor staat. In deze blog geef ik een aantal tips voor een betere boekhouding.
Boekhoudtips
-
Stop het uitstel gedrag!
"Die aangifte hoeft pas volgende maand gedaan te worden, dus waarom zou ik nu al alles invoeren?"
Deze gedachte van ondernemers zorgt vaak voor chaos in de boekhouding. Op een later moment weet je vaak niet meer wat er precies gebeurd is en wat je hebt besloten, dit kan zorgen voor fouten in de boekhouding. Daarbij is het belangrijk dat facturen tijdig worden verstuurd en ontvangen om te voorkomen dat je in de knoei komt met je budgetten.
-
Bewaarplicht: heb jij alle bestanden nog?
Wist je dat het verplicht is om je basisgegevens tenminste 7 jaar te bewaren? De basisgegevens zijn het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de voorraadadministratie, de in- en verkoopadministratie en de loonadministratie. Uit deze administratie moeten de cijfers voor de belastingaangifte snel gecontroleerd kunnen worden. In ons huidige tijdperk zijn de papieren administratie dossiers niet meer vanzelfsprekend. Zorg daarom altijd voor een back-up van je bestanden of kies voor een betrouwbaar online boekhoudprogramma, wat ervoor zorgt dat je gegevens altijd en overal beschikbaar zijn.
-
Orde in de chaos.
Je kent het vast wel. Hier een mapje met klantgegevens, daar een map met uitgaven en een aantal facturen op je bureaublad. Bonnetjes in je portemonnee, op je bureau en in het bakje waar ze eigenlijk horen. Jij weet precies waar alles ligt, maar een ander zou niets terug kunnen vinden. Om geen fouten te maken is het toch belangrijk om orde aan te brengen in je administratie. Zorg voor overzicht door de verschillende inkomsten en uitgaven te sorteren. Voorkom dat je dingen kwijtraakt of vergeet door ze een vaste plek te geven. Dit kan door je documenten handmatig te archiveren waardoor je ze makkelijker terug kan vinden, maar je kunt bijvoorbeeld ook een online boekhoudprogramma gebruiken, welke automatisch het overzicht voor je bewaard.
Maar het kan nog veel makkelijker..
Met behulp van de bovenstaande tips kom je al een heel eind. Je voert alle gegevens op tijd en netjes in, zodat je deze gemakkelijk aan kunt leveren bij je boekhouder of zelf je aangiftes kunt regelen. Maar het bijhouden van de boekhouding is veel meer dan het invoeren van gegevens, het is ook belangrijk dat je ervoor zorgt dat je overzicht krijgt. Het is de bedoeling dat je de informatie die je invoert ook begrijpt, zodat je slimme beslissingen kunt nemen voor je bedrijf. Hier helpt Flexify je bij.
Flexify is een betrouwbaar online boekhoudprogramma dat met zijn makkelijke invoerschermen en heldere overzichten een goede boekhouding voor iedereen mogelijk maakt. Flexify biedt zelfs nog meer dan een overzichtelijke boekhouding, zo heb je een unieke belastingmanager die constant in de gaten houdt hoeveel belasting je moet afdragen, kun je inkomsten en uitgaven simpel indelen in projecten en is er een handig overzicht voor je kilometer registratie. De handige overzichten die Flexify biedt zorgen ervoor dat je de gegevens die je invoert ook gaat begrijpen en dat zorgt er voor dat jij als ondernemer beter inzicht hebt in de sterke en zwakke kanten van je bedrijf.
Ben je overtuigd en wil jij ook een helder overzicht van de prestaties van je bedrijf? Probeer Flexify dan nu de eerste 30 dagen gratis!