Tips & Tricks

Lees hier alles over het boekhouden met Flexify. De meest gestelde vragen.
Tips en tricks voor de administratie en inkomstenbelasting.
Het laatste nieuws van de belastingdienst.

Inboeken administratie

Wanneer je de administratie gaat inboeken in Flexify kan je op een paar dingen letten om het jezelf makkelijker te maken. Je werkt altijd vanuit een geordende administratie. Wil je meer lezen over hoe je die het beste kan ordenen?

Lees verder >

Administratie ordenen

Of je de administratie nu op papier, digitaal of in een mengvorm bewaard: het is altijd goed om een duidelijke ordening te hebben. Hierdoor vind je de benodigde stukken snel terug op het moment dat je ze nodig hebt.

Lees verder >

Aangifte doen

Als ondernemer krijg je er gegarandeerd mee te maken: belastingen. En dat betekent dat je aangifte moet doen. Maar wat betekenen deze belastingen nu eigenlijk en hoe weet je wat je uiteindelijk moet afdragen? In deze blog leggen we dat voor je uit!

Lees verder >

Chaos in de boekhouding

Iedere ondernemer heeft er wel eens last van. Je kan documenten niet meer terug vinden op je computer, bent te laat met betalen of verstuurt een factuur dubbel. En waar zijn nu toch al die bonnetjes gebleven?

Lees verder >

Verkoop factuur

Korte uitleg over hoe je een verkoopfactuur kan aanmaken binnen Flexify

Bekijken >

Inkoop factuur

Korte uitleg over hoe je een inkoopfactuur kan aanmaken binnen Flexify

Bekijken >

Een vaste prijs voor het totaalpakket

Slechts € 17 per maand

De (papieren) administratie ordenen

Startershandleiding (1)

Of je de administratie nu op papier, digitaal of in een mengvorm bewaard: het is altijd goed om een duidelijke ordening te hebben. Hierdoor vind je de benodigde stukken snel terug op het moment dat je ze nodig hebt. In dit stuk geeft Flexify je een simpele structuur voor je (digitale) administratie en krijg je bovendien een paar handige tips en belangrijke aandachtspunten.

Je administratie ordenen:

De papieren administratie kan je het beste bewaren in een ordner (A4 formaat). Voor een klein bedrijf kan je alle onderdelen in dezelfde ordner kwijt, bij een groter bedrijf kan je verschillende onderdelen verdelen over meerdere ordners. Orden alle administratie – zowel op papier als digitaal – volgens deze indeling:

  1. Inkoopfacturen
  2. Verkoopfacturen
  3. Bankafschriften (met pinbonnen)
  4. Kasboek (met bonnen)
  5. Contracten, oprichtingsstukken etc.
  6. (Eventueel) correspondentie

Aandachtspunten:

  • Het is handig om elk onderdeel van de administratie op chronologische volgorde te ordenen, dus: de oudste stukken gaan onderop de stapel, de nieuwste stukken bovenop.
  • Zorg ervoor dat je verkoopfacturen altijd oplopend genummerd zijn. Als je eerste factuur begint met factuurnummer 1400101, dan heeft de volgende factuur het nummer 1400102 enzovoort.
  • Pinbonnen zijn geen inkoopfacturen. Je hoeft je pinbonnen dan ook niet apart in te boeken bij de inkoopfacturen. Je kunt ze op papier het beste bewaren achter het bankafschrift waarop de betaling voorkomt.

Tips:

  • Maak -als het mogelijk is- zo min mogelijk gebruik van een kasboek. Het is extra werk om bij te houden en er gaat snel iets mis. Hierdoor kan het lastig zijn om het kasboek kloppend te houden.
  • Zorg ervoor dat je alle belangrijke stukken -zoals getekende contracten- op één plek bewaard, zodat je deze makkelijk terug kan vinden.
  • Archiveer onder de tab 'correspondentie' voornamelijk alle brieven die je van de belastingdienst krijgt, of naar de belastingdienst stuurt.

Als je de administratie eenmaal op een goede manier hebt geordend wordt het een stuk makkelijker om alles in een systeem te boeken. Kijk in ons stuk over het inboeken van de administratie om hier snel de eerste stappen in te zetten. Heb je nog vragen over het ordenen van je administratie? Neem dan gerust contact ons op door een mail te sturen naar support@flexify.nl.

Ervaringen van anderen

"De koppeling naar mijn eigen offertesysteem was zo geregeld. Precies wat ik nodig had."

R. Jäger - Oprichter Volendam Events

"Vooral het debiteurenbeheer vind ik goed geregeld. Erg inzichtelijk, makkelijke instellingen en gratis incasso-service!"

N. Mulder - Eigenaar apps4web

"Via een enkel account drie boekhoudingen bijhouden maakt mijn leven een stuk makkelijker. Fijn ook dat extra gebruikers gratis zijn."

J. van Woerden - Clips Fotografie

"De banktransacties importeren en verwerken via Flexify scheelt ons enorm veel tijd. Het is makkelijk in gebruik en pikt eventuele foutjes er feilloos uit."

P. Kroes - StageMax B.V.

"Flexify heeft de manier van boekhouden voor mijn bedrijf drastisch veranderd. Het is echt een geweldig en gemakkelijk online administratiepakket."

V. Verhagen - SterkeTaal

"Voor ons als administratiekantoor werkt Flexify erg gemakkelijk. Het biedt alles wat we nodig hebben en we kunnen gemakkelijk met de klant samenwerken.dut"

R. Looijs - Eigenaar Finobel